بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای ارز دیجیتال (Bull & Bear market)

بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای ارز دیجیتال (Bull & Bear market)

منظور از بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای ارز دیجیتال چیست؟

اکثر افرادی که با بازارهای مالی سر و کار دارند اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی را شنیده‌اند. اما تعریف آن چیست؟ این واژه‌ها از کجا آمده‌اند؟ چرا در بازار رمزارزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

تعریف بازار گاوی و بازار خرسی

به بیانی ساده، هرگاه بازار روند رو به رشدی داشته باشد و قیمت ارزها افزایشی باشد، به آن بازار گاوی یا بازار صعودی (Bull market) و در صورت نزولی بودن و کاهش قیمت ارزها، به آن بازار خرسی یا بازار نزولی (Bear market) می‌گویند. انواع روند‌ها با این اسامی در پیوند هستند.

ریشه‌ واژه‌های بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

متاسفانه اسناد دقیقی در خصوص ریشه این دو لغت در بازار سرمایه در دسترس نیست، اما نظریه‌هایی وجود دارد که به ما کمک می‌کنند متوجه شویم اصطلاح گاو و خرس چگونه وارد بازار سرمایه شده‌اند.

بر اساس مشاهدات، هنگامی که گاو برای مبارزه خود را آماده می‌کند، شاخ‌هایش را به سمت بالا می‌گیرد و آماده حمله می‌شود، این حرکت رو به بالا برای حمله، مشابه روند صعودی بازارهای مالی است.

اما خرس هنگام مبارزه و حتی دفاع از خود، پنجه‌ها و سر خود را رو به پایین می‌آورد که ممکن است همان نشانه نزولی بودن باشد.

بازار خرسی و بازار گاوی

همچنین اصطلاح بازار خرسی، برگرفته از فروشندگان پوست خرس نیز است. گفته می‌شود در گذشته افرادی که اقدام به فروش پوست خرس می‌کردند، نرخ فروش را از ماه‌ها قبل تعیین کرده بودند. چرا که اعتقاد داشتند ارزش پوست خرس در آینده کاهش خواهد یافت.

تاثیر بازار گاوی و بازار خرسی در سرمایه‌گذاری

بعد از آشنا شدن با تعریف بازار خرسی و بازار گاوی و همچنین ریشه‌یابی آنها، به بررسی تاثیر این دو اصطلاح بر روند سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

نکته‌ی حائز اهمیت این است که تنها زمانی می‌توانیم بازاری را بازار گاوی و بازار خرسی بنامیم که حداقل در بازه‌ای ۴ ماهه و بیشتر شرایط ثابتی را تجربه کرده باشد.

به عنوان مثال، تصور کنید رمزارز اتریوم در زمان نگارش این مقاله , ۴ ماه اخیر روند صعودی را طی کرده است. درست است که در مقاطعی نیز شاهد ریزش در این بازار بوده‌ایم اما روند کلی ۴ ماه اخیر این رمزارز مثبت بوده است.

پس می‌توان نتیجه گرفت بازار اتریوم در حال حاضر گاوی است.

بنابراین هر چه بازه زمانی ما بیشتر باشد، آنالیز دقیق‌تری نیز بدست خواهد آمد.

ویژگی‌های بازار گاوی و بازار خرسی

در بازارهای گاوی با توجه به حجم زیاد تقاضا، اکثر کاربران بازارهای مالی ترجیح می‌دهند خریدار باشند و سرمایه‌گذاری کنند. ممکن است تعداد فروشنده‌ها در پلتفرم‌های معاملاتی کمتر شود و نرخ‌های خرید و فروش دچار تغییرات شود.

این روند در بازارهای خرسی برعکس است. یعنی حجم درخواست فروش ارز بالاتر رفته و طبیعتاً خریدار کمتر خواهد شد.

بازار گاوی و بازار خرسی

تاثیر بازار گاوی و بازار خرسی در رمزارزها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال، در بازار بیتکوین بدلیل نوسانات زیاد، تشخیص گاوی یا خرسی بودن این بازار بسیار پیچیده است.

با توجه به هیجان‌های ایجاد شده بین سرمایه‌گذاران تازه وارد در هنگام افزایش یا کاهش نرخ، حجم خرید و فروش‌ها ممکن است دستخوش تغییراتی شود و خیلی‌ از افراد به اشتباه آن را به بازار گاوی یا خرسی تشبیه کنند.

همه روزه تریدرهای جدیدی به بازار رمزارزها ورود می‌کنند و یافتن ارزهایی با پتانسیل رشد بالا، ممکن است روند خرسی شدن بیت کوین را تشدید کند. البته تمام این موارد گمانه زنی‌هایی نسبت به آینده احتمالی بیت کوین، این رمز ارز محبوب است.

بازارهای خرسی و گاوی

در بازار خرسی امکان از دست رفتن سرمایه بسیار بالاست. چرا که روند ریزش ارز موردنظر تاریخ مشخصی ندارد. این معضل در بازار رمزارزها به حدی تاثیرگذار است که حتی خیلی از افراد تازه کار را از ادامه فعالیت دلسرد خواهد کرد.

تغییر بازار از گاوی به خرسی

۲ عامل زیر می‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند:

۱. رفتار سرمایه‌گذاران در بازار

اکثر افرادی که در بازارهای گاوی وارد معاملات شده‌اند، تحمل ریسک را ندارند. کوچکترین ریزش آنها را به هم خواهد ریخت. در صورتی که ارزهای خریداری شده برای چند روز پیاپی روندی نزولی در پیش گیرد، سریعاً اقدام به فروش ارز خود خواهند کرد.

تاثیرات ناشی از رفتارهای هیجانی در بین کاربران تازه وارد به حدی است که حجم معاملات بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته که نمی‌توان به طور قطع گفت این رفتارها، بازار را از گاوی به خرسی تغییر می‌دهد، اما قطعاً تاثیرگذار است.

۲. تاثیرات اجتماعی و سیاسی

هم سو نبودن سیاست با شرایط اجتماعی موجود در جامعه، سخنان و تصمیمات سیاسی و اقتصادی و شرایط خاص مناطق مختلف، ممکن است روند بازار را به کلی تحت تاثیر خود قرار دهد.

جنبه‌های سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بر بازارهای مالی بسیار مهم و قابل توجه هستند. همواره شاهد آن بوده‌ایم که با یک جهت‌گیری سیاسی در یک منطقه خاص مانند خاورمیانه، ارزش نفت و طلا تغییراتی را تجربه کرده‌اند.

در بازار رمزارزها نیز این تاثیرات قابل مشاهده است. بنابراین، رفتار سیاستمداران ممکن است به تغییر روند بازار منجر شود. این حوادث منجر به تحلیل فاندامنتال می‌شوند.

پیش‌بینی بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای رمزارزها

پیش‌بینی گاوی یا خرسی بودن بازار به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد. می‌دانید که رمزارزها و شرایط آنها در بازار پیچیدگی‌های مختص به خود را دارند.

بیت کوین را در نظر بگیرید، ممکن است بازاری امن برای سرمایه‌گذاری باشد، اما عمر دوازده ساله آن و دامنه نوسان قیمتی که در گذشته ثبت شده است، مشخص نمی‌کند مقدار رشد یا سقوط این رمزارز به چه صورت خواهد بود.

سایر رمزارزها نیز شرایط منحصر به فرد خود را دارند. به طور مثال ،اتریوم ۲ به تازگی به بازار معرفی شده است. حتی با بررسی پیشینه این رمزارز باز هم نمی‌توان گفت بازار این رمزارز گاوی است یا در دسته بازار خرسی قرار می‌گیرد.

آنچه که پیدا است رمزارز اتریوم رشد مناسبی را در ۲ سال اخیر تجربه کرد است اما آیا اتریوم ۲ نیز این شرایط را خواهد داشت؟ تنها زمان مشخص کننده این سوال خواهد بود.

البته با کمک ابزارهای تحلیلی که در اختیار داریم، می‌توان تا حدودی روند بازار را در بازه‌های کوتاه مدت پیش‌بینی کرد. استفاده از اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور روند معکوس شدن بازار بر روی نمودارها و چارت های قیمتی و تحلیل تکنیکال از جمله روش‌های مناسب برای پیش‌بینی روند بازار است.

برزخ؛ بازی انتظار

حالتی را در نظر بگیرید که برای چندین روز یا چند هفته پیاپی، هیچ‌گونه تغییراتی در نرخ ارز شما بوجود نیامده است یا این تغییرات بسیار ناچیز و غیر قابل لمس بوده است.

خرید و فروش در این بازه بسیار کم رنگ‌تر از قبل شده است و سرمایه‌گذاران نسبت به اینکه آیا مسیر درستی را پیش گرفته‌اند، تردید دارند. دلسردی و انتظار برای تغییرات، مشخص نبودن روند صعودی یا نزولی بازار و خواندن اخبار گوناگون برای پیدا کردن راه حل، همه از ویژگی‌های شرایط برزخ است.

در این شرایط، تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش بسیار سخت خواهد شد. عرضه و تقاضا در بازار تغییرات چندانی نخواهد داشت و بازی انتظار برای سرمایه‌گذاران شروع خواهد شد.

بازار گاوی و بازار خرسی

سخن پایانی

بازارهای گاوی و خرسی تنها دو مورد از اصطلاحات مهم ارز دیجیتال و دیگر بازارها تلقی شده و نباید بر اساس چنین مواردی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کرد. آنچه امروزه به سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد، شناخت شرایط بازار , آموزش تحلیل تکنیکال و استفاده از ابزارها و اندیکاتور های مناسب ترید و قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری آنها خواهد بود.

بیت بورس ارائه دهنده تخصصی ترین اندیکاتور های ترید و آموزش های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال همراه شما تا موفقیت.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید