3 راهکار ساده برای کاهش ضرر در ترید ارز دیجیتال

3 راهکار ساده برای کاهش ضرر در ترید ارز دیجیتال

برای کاهش ضرر در ترید ارز دیجیتال دیدگاه برخی از افراد برای موفقیت، کسب سود از ترید ارز دیجیتال است. اما برخی دیگر اعتقاد دارند که کسب سود با سرمایه گذاری ارز دیجیتال منطقی تر است. اما سوال مهم این است که برای کاهش ضرر در ترید و سود بردن از تریدینگ ارزهای دیجیتال چه کارهایی باید انجام داد؟

در این مقاله نکات مهمی که برای کاهش ضرر در ترید باید به آن ها توجه کنیم را بررسی می کنیم . با رعایت این نکات می توانید به سودآوری از ترید ارزهای دیجیتال دست پیدا کنید.

داشتن نگرش صحیح برای کاهش ضرر در ترید

داشتن نگرش و دیدگاه منطقی نسبت به تریدینگ موضوع بسیار مهمی است. آیا تابه حال هیجان شروع کار جدید را تجربه کرده اید؟حال تریدر مبتدی را تصور کنید که در شرف اولین معامله اش است. بدون شک او رویای بردهای بزرگ و سودهای کلان را در سرش می پروراند. معامله گران مبتدی به دلیل همین دیدگاهی که دارند، معمولا معاملاتی را که به میزان کمی در سود هستند می بندند. از طرفی وقتی وارد ضرر می شوند، به امید برگشت قیمت، در جمع افرادی که ضرر بزرگی کرده اند قرار می گیرند؛ چرا که هنوز توان پذیرش اینکه اشتباه کرده اند را ندارند.

البته این کارها در بازار خیلی غیرطبیعی نیستند و اکثر معامله گران، در ابتدای مسیر معاملاتی شان این تجربه ها را پشت سر گذاشته اند. تا جایی که جمله معروفی در بازار به وجود آمده است: “معاملات سودده تان را تا مدت زیادی نگه دارید و از معاملات ضررده به سرعت خارج شوید“.

برای اینکه بتوانید به قانون فوق عمل کنید اولا باید روی ذهنیت خودتان کار کنید و انتظار معقولانه ای از بازار داشته باشید. برای رسیدن به موفقیت و کاهش ضرر ترید، باید به دنبال استراتژی معاملاتی مخصوص خودتان باشید. همچنین باید کسب سود و موفقیت را بر مبنای یک دوره معاملاتی بسنجید و نه بر اساس یک معامله واحد.

برای کاهش ضرر در ترید ارزهای دیجیتال ، در نظر داشته باشید که ترید مثل هر شغل دیگری یک تخصص است و کسب تخصص با مطالعه و تجربه حاصل می شود. ترید کردن یک فرآیند زمان بر و استرس زا است که ممکن است سال ها طول بکشد. در این فرایند شما پول به دست می آورید و پول از دست می دهید. پس باید بتوانید خود را برای چنین روندی آماده کنید.

از آن جایی که از دست دادن پول در سال های اول خیلی رایج است، توصیه می شود در ابتدا پولی که معیشت شما با آن می گذرد را وارد بازار نکنید. همچنین سرمایه ای که از دست دادن آن بر کیفیت زندگی تان و ذهنتان تاثیر می گذارد را وارد ترید نکنید. تنها مقداری از سرمایه تان را وارد بازار کنید که از دست دادن آن از نظر روحی و روانی برایتان قابل پذیرش باشد.

به یاد داشته باشید که عده زیادی در فضای مجازی، داستان موفقیت ها و سودهای خودشان را منتشر می کنند؛ اما این افراد معاملاتی را که در آن سرمایه زیادی از دست داده اند گزارش نمی دهند. از نظر ذهنی خودتان را برای پیمودن یک مسیر پر از فراز و نشیب آماده کنید. در این مسیر برای موفقیت نیاز ابزار راه خواهید داشت. ابزار راه شما داشتن برنامه معاملاتی دقیق و پایبند بودن به آن است.

کاهش ضرر در ترید

کاهش ضرر در ترید با پایبند بودن به استراتژی معاملاتی

احساسات ما باعث می شوند که تصمیمات عجیب و غریبی بگیریم. خوشحال بودن، ناامید بودن، خشم و… می توانند معاملات ما را تحت تاثیر قرار دهند. برای جلوگیری از این مسائل، داشتن برنامه معاملاتی ضروری است.

داشتن استراتژی معاملاتی و پایبند بودن به استراتژی، مهم ترین نکته برای موفقیت در ترید ارز دیجیتال است. سبک معاملاتی تان را با توجه به شخصیت معامله گری خود و میزان سرمایه تان انتخاب کنید. قبل از ورود به معامله، شما باید نقطه ورود، نقطه خروج در سود و نقطه خروج در ضررتان را بدانید. همه چیز درباره نوع معامله شما باید از قبل مشخص باشد.

اینکه قرار است از چند نقطه هدف استفاده کنید؟ یا اینکه حد ضرر متحرک (Trailing Stop) می گذارید؟ شما باید بدانید که سفارش مارکت و لیمیت چیست؟ و از قبل در رابطه با نوع ورود و خروج تان از معامله تصمیم بگیرید.

برای بهبود استراتژی معلاملاتی بهتر است که اطلاعات معاملاتتان را در ژورنال معاملاتی ثبت کرده و هر از چندگاهی آن ها را تحلیل کنید.

استراتژی معاملاتی

رعایت حدضرر در ترید

استاپ لاس (Stop Loss) یا حدضرر مشخص می کند که با چه میزان ضرر، از معامله ضررده خارج شوید؟ اگر از حد ضرر به درستی و بر اساس قاعده استفاده کنید، می توانید تفاوت بزرگی در بازده سیستم معاملاتی و مقدار سودتان ایجاد کنید. عوامل مختلفی بر بازار تاثیرگذارند و ممکن است قیمت ها هر لحظه تحت تاثیر قرار بگیرند. با تعیین حد ضرر و تنظیم آن بر روی پلتفرم معاملاتی، با رسیدن قیمت به سطح تعیین شده، معامله به صورت اتوماتیک بسته می شود و جلوی ضرر بیش تر شما گرفته می شود.

حد ضرر در معاملات باید بر اساس تحلیل بازار و طبق استراتژی معاملاتی تان باشد. انتخاب حدضرر احساسی یا حدسی به احتمال زیاد حساب معاملاتی شما را به سمت نابود شدن می کشاند. حد ضرر باید در سطحی قرار بگیرد که ثابت کند نقطه ورود به معامله کاملاً اشتباه بوده است. همچنین حد ضرر باید دارای یک نرخ برد قابل قبول در تاریخچه معاملات باشد. این نرخ به استراتژی معاملاتی کلی شما وابسته است.

رعایت حدضرر در ترید

مدیریت ریسک برای کاهش ضرر در ترید

مدیریت ریسک یکی دیگر از موارد مهمی است که برای کاهش ضرر در ترید و افزایش سودآوری باید به آن توجه کنید. چندین ابزار مهم برای مدیریت ریسک معاملات وجود دارد. قبل از هر چیزی دقت داشته باشید که مبنای موفقیت در ترید، داشتن یک دوره معاملاتی موفق است. با داشتن این دیدگاه، ضرر کردن در یک معامله واحد، شما را ناامید نمی کند و سود بردن در یک معامله نیز به شما امید کاذب نمی دهد.

برای موفقیت در ترید باید قوانین دقیقی داشته باشید که ریسک معاملاتتان را به حداقل برساند. معامله در جهت روند، داشتن سبد ترید یا حداکثر تعداد ترید همزمان و محدود کردن میزان ریسک و ضرر در هر معامله از جمله این موارد می باشند. در نظر گرفتن ریسک به ریوارد در معاملات یکی دیگر از نکاتی است که سوددهی ترید شما را افزایش می دهد.

نسبت ریسک به بازده باید توسط معامله گران، پیش از ورود به بازار محاسبه شود تا نشان دهد در ازای میزان ریسک در نظر گرفته شده، چقدر بازدهی مورد انتظار و مطلوب است. همین امر سبب می شود تا یک محدودیت برای کنترل هیجانات سرمایه گذاران ایجاد شود و تعادل نسبتا مطلوبی بین میزان ریسک و بازدهی برقرار شود.

هر چه میزان ریسک پذیری تریدر بالاتر باشد، میزان بازدهی که دریافت می کند نیز بالاتر می رود؛ اما این امر نباید باعث شود که ریسک های نجومی را با هدف کسب سود زیاد تحمل کنید. بسیاری از کتاب ها و دیدگاه ها اعتقاد دارند که نسبت ریسک به ریوارد (Risk:Reward) برای ورود به معامله حداقل باید 1:3 باشد. یعنی به ازای قبول 20 دلار ضرر، شما باید احتمال سود حداقل 60 دلاری داشته باشید. به عبارتی اگر معامله شما با سود بسته شد، میزان سود، حداقل سه برابر میزان ضرری باشد که حدضرر شما را پوشش می دهد.

دقت داشته باشید که هر چه ریسک به ریوارد شما بالاتر باشد، نرخ بردتان (WinRate) کاهش پیدا می کند و احتمال اینکه از فرصت های خوبی در بازار جا بمانید خیلی زیاد است. نمودار و جدول زیر این مفهوم را واضح تر بیان می کنند. برای اینکه بتوانید دوره معاملاتی سودآوری داشته باشید و معاملات دقیق تری انجام دهید، تناسب بین نرخ برد و ریسک به ریوارد را رعایت کنید.

مدیریت ریسک برای کاهش ضرر در ترید

سخن پایانی

برای موفقیت در بازارهای مالی، باید به این درک برسید که هیچ اتفاقی در آینده به طور قطع قابل پیش بینی نیست. با بررسی رفتار گذشته بازار، ما تنها احتمال رخ دادن اتفاقات را پیش بینی می کنیم و هیچ قطعیتی در روند آینده بازار وجود ندارد. در صورت رعایت اصول مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، نه تنها در معاملات ضرر نمیکنید، بلکه دارایی تان با شیب منطقی رشد می کند.

بیت بورس ارائه دهنده تخصصی ترین اندیکاتور های ترید و آموزش های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال همراه شما تا موفقیت.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید