بررسی اهمیت حجم معاملات در ترید ارزدیجیتال از نظر تحلیلگران

بررسی اهمیت حجم معاملات در ترید ارزدیجیتال از نظر تحلیلگران

عوامل مهمی در تحلیل تکنیکال برای تجزیه و تحلیل بازار وجود دارد و حجم معاملات یکی از راحت‌ترین ابزارها است که بسیاری از معامله‌گران از آن برای ارزیابی بازار استفاده می‌کنند. در واقع حجم معاملات تعداد دارایی‌های مبادله شده در بین خریداران و فروشندگان در یک بازه زمانی است که به عنوان ابزاری برای تعیین قدرت و ضعف یک روند استفاده می‌شود.

همچنین آن‌ها می‌توانند با توجه به سطوح مختلف حجم معاملات، زمان ورود به بازار را بدرستی تعیین نمایند و از تلفیق آن با سایر اندیکاتورهای تکنیکال دیگر، تصمیمات معاملاتی بهتری بگیرند. ما در این مقاله ابتدا به تعریف حجم معاملات پرداخته‌ایم و در ادامه اصول اولیه استفاده از حجم معاملات را که تحلیل‌گران حرفه‌ای در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود در نظر می‌گیرند، مورد بررسی قرار داده‌ایم.

حجم معاملات چیست؟

حجم معاملات، تعداد سهام یا قراردادهایی است که در یک دوره زمانی مشخص از یک نماد معامله شده است. حجم معاملات یک شاخص فنی است، زیرا فعالیت کلی یک اوراق بهادر یا یک بازار را نشان می‌دهد و سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن به عنوان شاخصی برای تعیین ادامه یک روند یا برگشت روند استفاده نمایند.

حجم معاملات بالای یک سهم نشان‌دهنده قدرت نقدشوندگی بالای آن سهم است. در واقع هر چقدر حجم معاملات یک سهم بالاتر باشد، یعنی رابطه و مبادلات بیشتری بین خریداران و فروشندگان وجود دارد. در نتیجه سرمایه‌گذاران باید قبل از خرید یک سهم، حتما به میزان نقدشوندگی آن توجه نمایند و این نکته را در نظر داشته باشند که چه نوع سرمایه و چه مقدار سرمایه‌ای را وارد شرکت می‌کنند.

کاربرد حجم معاملات در تحلیل‌ها

سرمایه‌گذاران اغلب از حجم معاملات برای تایید روند، ادامه روند یا تغییر روند استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند سیگنالی به معامله‌گران برای ورود به بازار ارائه دهند.

تحلیل‌گران با بررسی حجم معاملات به اطلاعاتی از قبیل قدرت یا ضعف یک حرکت دست می‌یابند. در نتیجه تریدرها همواره تمایل به همراهی با روندهای قوی بازار دارند و در روندهای ضعیف هشداری مبنی بر برگشت روند دریافت می‌کنند. در زیر دستور العمل‌هایی برای استفاده از حجم معاملات در تحلیل‌ها آورده شده است که در تصمیم‌گیری برای ورود به بازار مناسب هستند.

ارتباط حجم معلات با قدرت روند

کاهش یا افزایش قیمت با حجم معاملاتی کم، یک سیگنال ضعیف برای خرید یا فروش سهم می‌دهد. عکس این مورد نیز صدق می‌کند، یعنی ریزش یا جهش قیمت با حجم معاملاتی بالا، سیگنال قوی‌تری است که نشان‌دهنده تغییر اساسی در یک سهم است.

حجم معاملات میزان قدرت و ضعف یک روند را مشخص می‌کند، یعنی افزایش حجم در یک روند صعودی نشان‌دهنده قدرت روند صعودی و تمایل بیشتر خریداران است. همچنین در صورتی که حجم معاملات کاهش یابد، یعنی روند صعودی ضعیف شده و هشداری مبنی بر کاهش جذابیت نماد مورد نظر و بازگشت قیمت است.

به طور کلی می‌توان گفت، در صورتی که حجم معاملات در روند صعودی در روزهای مثبت بیشتر از روزهای منفی و دره‌ها باشد، بیانگر این است که روند سهم همچنان صعودی خواهد بود و سیگنال خرید به معامله‌گران می‌دهد. در واقع تحلیل‌گران می‌توانند با بررسی حجم معاملات و جهت روند، فشار خرید یا فروش را در حرکت بازار متوجه شوند و از آن در جهت اطمینان از جهت روند یا تغییر روند استفاده نمایند.

حجم در نواحی شکست و شکست‌های نقض شده

شکست زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی بالاتر از ناحیه مقاومت خود حرکت کرده یا پایین‌تر از ناحیه حمایت حرکت کند. در واقع شکست‌ها نشان‌دهنده شروع روند حرکت قیمت در جهت شکست است. برای شناسایی شکست معتبر از غیر معتبر بهترین راه استفاده از تکنیک حجمی است.

تحلیل‌گران باید در این حالت، حجم معاملات در زمان شکست را بررسی نمایید. برای مثال در یک روند نزولی زمانی یک شکست معتبر است که حجم معاملات بالایی در یک شکست رخ دهد، در این صورت افزایش حجم نشان‌دهنده قدرت در حرکت است. همچنین کاهش حجم در زمان شکست نشان‌دهنده یک شکست کاذب یا نقض شده است. تحلیل‌گران برای بررسی حجم معاملات باید به شکست‌های قبلی و نقاط برخورد مقاومت‌های قبلی توجه نمایند.

واگرایی حجمی

بسیاری از تحلیل‌گران در سقف‌ها به دنبال علائم برگشتی هستند. واگرایی حجمی زمانی اتفاق می‌افتد که با افزایش قیمت، حجم معاملات کاهش یافته و تمایل خریداران برای خرید سهم کم می‌شود و باید به دنبال بهترین زمان خروج از سهم باشند، زیرا افزایش حجم معاملات در حفره‌ها به این معنی است که روند صعودی دچار مشکلاتی شده است و باید هشیارتر باشیم.

همچنین تحلیل‌گران حرفه‌ای از حجم معاملات در تایید الگوها استفاده می‌کنند. برای مثال، در الگوی کف دو قلو زمانی که حجم معاملات در کف دوم کمتر از حجم در کف اول باشد، نشان از برگشت بازار خواهد بود. در واقع در صورتی این الگو تایید می‌شود که حجم در کف دوم کمتر شده و پس از وقوع یک شکست حجم معاملات به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

نشانه‌های صعودی

معامله‌گران با تشخیص نشانه‌های صعودی بازار و کشف زمان‌هایی که سهم با حجم معاملاتی بالایی روبرو است، اقدام به خرید سهم می‌کنند.

بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای از حجم معاملات برای تشخیص نشانه‌های صعودی بازار استفاده می‌کنند. برای مثال، زمانی که حجم با کاهش قیمت بیتکوین افزایش می‌یابد و سپس قیمت پس از طی یک روند صعودی مجدد به سمت پایین حرکت می‌کند، اگر در حرکت دوم به سمت پایین، قیمت از کف قبلی پایین‌تر نیاید یا به عبارتی کف بالاتر تشکیل شود و حجم در حرکت نزولی دوم کاهش یابد، نشان از وقوع یک روند صعودی است.

علاوه بر این، بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای با کشف زمان‌هایی که سهم با حجم معاملاتی بالایی روبرو است، خرید خود را انجام می‌دهند. در واقع آن‌ها تحلیل خود را بدون در نظر گرفتن قیمت یک دارایی و فقط مبتنی بر ورود و خروج پول انجام می‌دهند.

حجم و تغییر قیمت

وقتی بعد از یک حرکت بزرگ قیمتی به سمت بالا یا پایین، قیمت ارزهای دیجیتال با حجم معاملاتی بالا شروع به رنج شدن کند، می‌تواند نشان از معکوس شدن قیمت در بازار باشد. به عبارتی دیگر، افزایش حجم معاملات قبل از رسیدن به خط مقاومت نشان دهنده این است که فروشندگان قبل از رسیدن قیمت به خط مقاومت شروع به فروش سهم خود کرده‌اند.

علاوه بر این، افزایش حجم معاملات پیش از رسیدن به خط حمایت، یک نشانه خوب از تغییر روند است، زیرا در این حالت احتمال توقف روند نزولی وجود دارد.

اندیکاتورهای پر کاربرد برای حجم معاملات

اندیکاتورهای مختلفی برای بررسی حجم معاملات وجود دارد و هر تریدری می‌تواند اندیکاتوری را انتخاب نماید که بیشترین کارایی را داشته باشد.

اندیکاتورهای پر کاربرد برای حجم معاملات

اندیکاتور حجم متوازن

اندیکاتور «حجم متوازن» (On Balance Volume) از جمله اندیکاتورهای پرکاربرد در حجم معاملات است که از ترکیب قیمت و حجم معاملات برای بررسی روند قیمت استفاده می‌کند. فرمول محاسباتی اندیکاتور OBV به این صورت است که در زمان‌های مثبت، حجم معاملات به عدد روز قبل محاسبه شده در OBV اضافه می‌شود. همچنین در زمان‌هایی که یک روز منفی داشته باشیم، حجم معاملات از عدد روز قبل محاسبه شده در OBV کم می‌شود.

اندیکاتور جریان پول چایکین (CMF)

اندیکاتور جریان پول چایکین یک اندیکاتور برای اندازه‌گیری حجم معاملات در یک دوره زمانی مشخص است. طبق این اندیکاتور افزایش قیمت باید با افزایش حجم همراه باشد. اندیکاتور CMF در بالا و پایین خط صفر نوسان می‌کند و اندیکاتور مثبت نشان‌دهنده فشار خرید قوی‌تر و اندیکاتور منفی نشان‌دهنده فشار فروش بالا است.

اسیلاتور کلینگر (Klinger Oscillator)

نوسانات در بالا و پایین خط صفر، سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در خصوص خرید و فروش سهم می‌دهد. در واقع این اسیلاتور حجم خرید (انباشت) و فروش (توزیع) را در یک دوره زمانی معین مشخص می‌کند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای تجزیه و تحلیل روند آتی یک سهم، بررسی حجم معاملات است. دستورالعمل‌های مختلفی برای استفاده از حجم در بررسی و ارزیابی قدرت یا ضعف یک روند در بازار وجود دارد که نشان‌دهنده تایید یک روند یا معکوس شدن روند است. همچنین بسیاری از معامله‌گران از اندیکاتورهای مبتنی بر حجم معاملات برای کمک به تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.

به طور کلی می‌توان گفت حجم معاملات ابزار دقیقی برای شناسایی بازار نیست. به همین دلیل بسیاری از تحلیل‌گران حرفه‌ای از حجم معاملات در کنار سایر ابزارهای تکنیکالی استفاده می‌کنند تا به نتایج دقیقی در رابطه با زمان ورود و خروج از سهم دست یابند.

بیت بورس ارائه دهنده تخصصی ترین اندیکاتور های ترید و آموزش های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال همراه شما تا موفقیت.

دوره‌های مرتبط
اندیکاتور صدور سیگنال در شکست خط روند

اندیکاتور صدور سیگنال در شکست خط روند

۳۹
۳۶۸,۰۰۰ ۲۲۱,۰۰۰ تومان
اندیکاتور صدور سیگنال اسمارت مانی

اندیکاتور صدور سیگنال اسمارت مانی

۳۱
۳۴۷,۰۰۰ ۲۳۹,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید