آموزش استفاده از تحلیل شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال

آموزش استفاده از تحلیل شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال

ترسیم خط روند در ترید ارزدیجیتال حال چه صعودی و چه نزولی روی نمودار یکی از راه‌های ساده و پرطرفدار برای تحلیل روند حرکت قیمت آن دارایی است که به کمک آن می‌توان در کمترین زمان وضعیت کلی بازار را تشخیص داد. از طرف دیگر، خط روند که به آن «ترند لاین» (Trend Line) هم گفته می‌شود انواع مختلفی داشته و در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت ظاهر می‌شود.

با استفاده از اندیکاتور نمایش خط روند می‌توان با استراتژی‌های معاملاتی مختلفی در بازارهای مالی کسب درآمد کرد که معامله بر اساس شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال یکی از این راه‌ها است. برای همین در این مقاله قصد داریم با بررسی شکست یک خط روند در ترید ارزدیجیتال طولانی مدت، تحلیل شکست خط روند را با یکدیگر انجام دهیم و بیشتر با این نوع استراتژی آشنا شویم. با ما همراه باشید.

خط روند در ترید ارزدیجیتال چیست؟

خط روند خطی روی نمودار قیمت یک دارایی است که دو سقف یا کف محلی را به هم وصل کرده و به عنوان مقاومت و حمایت عمل می‌کند.

قبل از هر چیز بهتر است یک بار دیگر مفهوم خط روند را مرور کنیم. در یک تعریف ساده خط روند را می‌توان خطی روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف در نظر گرفت که دو یا چند سقف یا کف را به یکدیگر متصل کرده و به عنوان مقاومت یا حمایت عمل می‌کند.

با گسترش خط رسم شده می‌توان انتظار داشت که قیمت آن دارایی در آینده نیز با رسیدن به این خط به آن واکنش نشان دهد. از همین رو می‌توان موقعیت‌های معاملاتی خوبی را با خط روند پیدا کرد.

قبلا در جریان مقاله جداگانه‌ای با جزئیات کامل در مورد خط روند صعودی و نزولی صحبت کرده‌ایم که برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم حتما آن مقاله را مطالعه کنید. اما برگردیم به سر اصل مطلب و آن اینکه اصلا شکست خط روند چه مفهومی دارد؟

شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال یا بریک اوت

بعضی اوقات قیمت از خط روند عبور می‌کند و به آن واکنش نمی‌دهد که در این صورت به احتمال زیاد شکست خط روند اتفاق افتاده است.

زمانی که قیمت یک دارایی به خط روند واکنش نداده و از آن عبور کند به احتمال زیاد شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال یا «بریک اوت» (Breakout) اتفاق افتاده است.

به عبارت دیگر، همه ما می‌دانیم که هیچ بازاری تا ابد در یک مسیر حرکت نکرده و بالاخره زمانی فرا می‌رسد که مسیر حرکت آن دارایی تغییر می‌کند. بنابراین اگر قیمت دارایی مورد نظر ما به خط روند واکنش ندهد و از آن عبور کند با بررسی عوامل دیگر می‌توان گفت که خط روند دیگر معتبر نبوده و با شکست مواجه شده است. علت اینکه می‌گوییم با بررسی عوامل دیگر به این خاطر است که بعضی اوقات ممکن است قیمت از خط روند عبور کند، ولی قبل از تثبیت، دوباره به زیر خط روند برگردد که در این صورت می‌گوییم شکست جعلی یا False Breakout اتفاق افتاده است.

برای درک بهتر شکست خط روند به مثال و تصویر زیر توجه کنید که نمودار سهام یک شرکت آمریکایی را نشان می‌دهد. در این نمودار با یک خط روند صعودی مواجه هستیم که قیمت بارها به آن واکنش نشان داده و در نهایت با عبور از آن به زیر خط روند رفته است. در این شرایط معمولا اولین سیگنالی که می‌توان از نمودار گرفت این است که روند برعکس شده است. با این حال نباید فراموش کرد که حجم کم در چنین شرایطی می‌تواند منجر به جعلی بودن شکست شود. بنابراین حتما باید به حجم معاملات نیز توجه داشت.

شکست خط روند یا بریک اوت

در نمودار قیمت این سهام قیمت پس از شکست خط روند صعودی در آنجا تثبیت شده و خریداران نتوانسته‌اند دوباره قیمت را به بالای خط روند برگردانند. بدین ترتیب، شکست خط روند تایید شده و بسیاری از معامله‌گران می‌توانستند با استراتژیی‌های معاملاتی خود معاملات سودآوری را تجربه کنند.

معامله براساس شکست خط روند در ترید ارزدیجیتال

با بررسی عوامل دیگر مثل حجم معاملات می‌توان با شکست خط روند معاملات پرسودی را تجربه کرد.

عبور قیمت از خط روند اولین سیگنال برای معامله‌گر است که بتواند یک معامله سودآور داشته باشد. با این حال تعیین تارگت معامله و کسب سود به این راحتی‌ها نیست. زمانی که قیمت یک دارایی بین سطح مقاومت و حمایت در حال نوسان است، کار معامله‌گر بسیار سخت‌تر می‌شود.

دلیل آن هم این است که از نظر تکنیکالی قیمت می‌تواند به هر دو سمت حرکت کند. در این شرایط سوالی که به عنوان یک تریدر در ذهن شما مطرح می‌شود، این است که بهتر است در شرایط فعلی که قیمت کاهش یافته سیو سود کنیم یا بعد از کمی نوسان قیمت دوباره پایین‌تر خواهد رفت؟

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، قیمت سهام شرکت مورد نظر بعد از شکست خط روند در طول ماه‌های بعدی نیز نزولی بود و کاهش چشم‌گیری را تجربه کرد. با این حال باز گذاشتن معامله بدون داشتن هدف قیمتی، ریسک معامله را بالا می‌برد، چون همیشه ممکن است قیمت برگشته و یک سود منطقی را از شما بگیرد.

در مثال زیر، از آنجایی که رفته‌رفته حجم معاملات کاهش یافته نشان می‌دهد که معامله‌گران علاقه خود را نسبت به این سهم از دست داده‌اند. بنابراین شاید بهترین کار برای کسانی که هدف قیمتی ندارند، بستن بخش یا کل معامله در چنین مناطقی باشد تا بدین ترتیب درصد موفقیت معاملات آن‌ها بیشتر شود.

معامله براساس شکست خط روند

برای قرار دادن حد ضرر یا «استاپ لاس» (Stop Loss) نیز می‌توان از آخرین قله‌ها یا کف‌های محلی استفاده کرد. دلیل این کار نیز به این خاطر است که چنین نقاطی قبلا به عنوان حمایت و مقاومت ظاهر شده‌اند و قیمت به آن‌ها واکنش نشان داده است. بنابراین احتمال اینکه بار دیگر این اتفاق بیفتد بالاست.

سخن پایانی

زمانی که قیمت یک دارایی روی نمودار به زیر خط روند می‌رود و به اصطلاح با شکست همراه می‌شود، معمولا نشان‌دهنده تغییر روند است. در چنین شرایطی بسیاری از معامله‌گران به دنبال موقعیت‌های معاملاتی می‌گردند و می‌توانند با استفاده از استراتژی‌های معامله بر اساس شکست خط روند به سوددهی برسند.

با این حال نباید فراموش کرد که با عبور قیمت از خط روند همیشه شکست قطعی نمی‌شود. در واقع برخی مواقع با اینکه قیمت برای لحظاتی از خط روند عبور می‌کند، ولی دوباره به زیر آن برمی‌گردد که در این صورت می‌گوییم شکست جعلی اتفاق افتاده است. برای جلوگیری از ضرر در هنگام وقوع شکست می‌توان عوامل دیگری مثل حجم معاملات را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود دخالت داد.

در هر صورت در این مقاله تلاش کردیم با زبانی ساده و ارائه مثال‌های مختلف تحلیل شکست خط روند را برای شما آموزش دهیم که امیدواریم از مطالب گفته شده استفاده لازم را برده باشید.

بیت بورس ارائه دهنده تخصصی ترین اندیکاتور های ترید و آموزش های تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال همراه شما تا موفقیت.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید